Üye Menüsü
  Kullanıcı Adı:
 
  Şifre:
 
  Her ziyaretimde otomatik giriş yap
 

 [ Şifremi unuttum ]
 [ Üye Ol ]
 



Arama Yap

Gelişmiş Arama İçin
Fakülte GOOGLE

Mini Menü

Müzik Terimleri Sözlüğü
BACH Notaları
CHOPIN Notaları
BEETHOVEN Notaları
MOZART Notaları
VIVALDI Notaları
PAGANINI Notaları
PALESTRINA Notaları
TCHAIKOVSKY Notaları
ALBENIZ Notaları
SCHUBERT Notaları
HANDEL Notaları
TELEMANN Notaları
Klasik Gitar Notaları
Pano Klavuzu

Fakülte GOOGLE


Google Önerileri



Dünya Sıralamasında -Fakülte-





BAĞLAMA NOTA YERLERİ..
 

Başlığa cevap gönder    -> Diğer Enstrümanlar
Önceki başlık :: Sonraki başlık  
Yazar Mesaj

nagmee


Genel Moderatör


Kayıt: 25 Tem 2006
Mesajlar: 4582
Şehir: Bursa

Cinsiyet: Cinsiyet:Bayan

Durumu : Offline

MesajTarih: Pts Nis 30, 2007 1:22 pm    Mesaj konusu: BAĞLAMA NOTA YERLERİ.. Alıntıyla Cevap Gönder

Pratik Öneriler:
Bağlama düzeninde en alt boş tel re telidir.Orta boş tel sol teli,en üst tel ise la telidir.Temel olarak alt tel boş olarak re sesinden başlar ve mi sesine kadar iner.Pratik olarak ifade etmek gerekirse bir notadan sonraki 3.perde onun bir alt sesidir.Örneğin alt boş tel re sesidir 3 perde aşağıya inersek mi sesini buluruz istisna olarak si ile do ve mi ile fa sesleri yan yanadır.Si notasının hemen altında do notası vardır.Yine aynı şekilde mi notasının hemen altında fa notası vardır.

Bağlama nın Bölümleri Gövde: Tekne denilen bu kısım armudi biçimindedir. Genelde tekne dut ağacından oyularak yapılır.Ayrıca kestane, meşe ve kayın (gürgen) hatta kavak ağaçları da kullanılır. Fakat günümüzde dilimler halinde yapıştırılarak yapılan tekneler (yaprak saz) daha çok kullanılmaktadır.Göğüs: Teknenin üzerine yapıştırılan tabla, sık elyaflı ağaçlardan yapılır. (Kızılçam, ladin, köknar gibi). Tek parça olabileceği gibi, kenarlara başka renkli ağaçlar da konulabilir. Sap: Sazın perdelerinin bulunduğu kısımdır. Sert ağaçlardan yapılır. Perdeler: Sapa bağlanan, notaların yerlerini belirleyen misinalardır. Sap üzerinde 7 ile 30 arasında bulunur. Burgular: Bir ucu alt eşiğe bağlanan tellerin üst kısımda bağlandığı sapın uç kısmındaki deliklere yerleştirilen bir nevi makara işlevi gören özel şekil verilmiş tahta parçacıklarıdır. Tel uçlarının sarılı bulunduğu �kulak� olarak da isimlendirilen burgular, çevrilmek sureti ile tellerin gerginliğini, gevşetmek ya da arttırmak vazifesini görür. Akort işlevini gerçekleştirmeye yarar.Üst Eşik: Burgulardan gelen tellerin, sap üzerinde eşit aralıklarla ve belli yükseklikte tutulmasına yarar. Genellikle sert ağaçtan sap üzerine oyularak takılır. Orta eşik: Sap üzerinden gelen tellerin tellerin, göğüs üzerinde eşit aralıklarda ve belli yükseklikte durmasını sağladığı gibi telin titreşimini de göğüs vasıtasıyla tekneye iletir. Göğüs üstüne yapıştırılmaz. Gergin tellerle göğüs arasına sıkıştırılır. Alt eşik: adına tarak da denen tellerin tekneyle bağlandığı sert ağaçtan yapılı kısımdır. Teller : Eskiden at kılı ve bağırsaktan yapılan teller şimdi çeliktir.Orta ve büyük boy sazlarda düz tellerin yanında sırma tellerde kullanılmaktadır. Kısa sap (çöğür saz) ta tel sayısı ve kalınlıkları şöyledir:Alt teller; iki adet 0,18mm çelik tel ve bir adet ince sırma tel olmak üzere 3 tanedir.Orta teller; 2 adet 0,28 veya 0,30mm çelik tel Üst teller;1 adet 0,18mm çelik tel ve bir adet kalın sırma tel.Toplam tel sayısı 7 tanedir.Uzun sap bağlama da tel sayısı ve kalınlıkları:Alt teller; iki adet 0,20mm çelik tel ve bir ince sırma Orta teller; Kısa sapla aynıdır. Üst teller;1 adet 0,20mm çelik tel ve bir adet kalın sırma. Toplam tel sayısı 7 tanedir.


BAĞLAMA NEDİR ?

Bağlama ve Ailesi sazlarını tanıyabilmek için önce bu sazların atası olarak bilinen KOPUZ`un tanınması gerekiyor.
İnsanlar, su kabağının üst kısmına ince deriler gerdirip sap ilave etmişler ve kiriş tellerini deri üzerinden geçirmek sureti ile sesin daha net çıkmasını sağlamışlar. Yay ile çalınanlara "IKLIĞ" parmak veya mızrap türünden maddelerle çalınan türlerine de "KOPUZ" adını vermişler.
IKLIĞ yaylı sazların, KOPUZ ise mızraplı sazların atası olarak bilinmektedir. Kopuz, sonraları su kabağı yerine armudumsu şekilde ağaçlardan oyularak yapılmış, üzerine yine deri gerilmiş, kiriş teller takılarak uzun yıllar çalınmış, daha sonraları da derinin yerini ağaç (göğüs-ses tablosu), kiriş tellerinin yerini ise metal teller almıştır.
Mızraplı sazların atası alarak bilinen Kopuz, Türklerin en eski sazlarından biridir. En az 1500 yıl kullanılmış olan bu ünlü mızraplı saz, bugün yerini Anadolu`da bağlama ve ailesi sazlarına bırakmış olmakla beraber, Orta Asya ve Sibirya Türkleri tarafından halen kullanılmaktadır.
Bağlamanın ses sahası 2,5 oktav olup, ses tablosu üzerine yapıştırılan ilave perdeler ile ses sahası 3 oktava kadar da çıkarılabilir.
Bağlama ailesi sazlarını büyükten küçüğe aşağıdaki gibi sıralayabiliriz.

MEYDAN SAZI
Meydanlarda çalınmasından dolayı Meydan Sazı denilmiştir. 12 teli bulunması nedeniyle bazı yörelerde 12 telli sazda denilmektedir. Meydan sazı bağlama ailesinin en büyük sazıdır. La sesine akort edilir. Form boyu 52,5cm, sap boyu 70cm, tel boyu 112cm, form eni ve derinliği 31,5cm dır. En ince teli 0,35 - 0,40 numaradır. Çoğunlukla kalın bam telleri kullanılır.

DİVAN SAZI
Meydan sazından biraz daha küçüktür. Dokuz telli yada yedi telli olarak kullanılabilir. Meydan sazından dört ses daha tiz akort edilir. Form boyu 49cm, sap boyu 65cm, tel boyu 104cm, form eni ve derinliği 29,5cm dır.

ÇÖĞÜR
Divan sazına yakın büyüklükte 9 ile 6 tel takılmakta ve 15 kadar perdesi bulunmaktadır. Akordu alt iki tel (La), orta iki tellerin birisi (La) diğeri ise (Re), üst teller ise (Sol) sesine akort edilir. Çöğür ile; Nefes, Ayin ve Semai gibi havalar çalınır. Bugün daha çok curası kullanılmaktadır. Çöğür Curası, çöğürün bir oktav daha tizi ve küçüğüne denir.

BAĞLAMA
Adını alan ailenin temel sazıdır. 17-24 perdesi vardır. Meydan sazından bir oktav, Divan Sazından ise beş ses daha tizdir. 6-9 tel takılır. Alt telleri(La) sesine akort edilir. Düzen değişikliklerinde orta ve üst tellerin akortları değiştirilir. Form boyu 42cm, sap boyu 55cm, tel boyu 88cm, form eni ve derinliği 25cm dır.
Bağlama, yapım itibarı ile sert ve zamanla şekil değiştirmeyen ağaçlardan imal edilir. Bunların yumuşak ağaç olmalıdır. Genellikle Dut, Gürgen, Kestane, Ardıç, Karaağaç, Ceviz gibi ağaçlardan yapılır.

Göğüs bölümünde kullanılan ağaçlar ise akustiği daha güzel elde etmek için Köknar, Çam, Ladin gibi ağaçlarlardır.

Bağlamanın sap kısmında ise Gürgen, Ak Gürgen, Ardıç veya Ceviz gibi sert ağaçlar kullanılır

Bağlamada ses çıkarabilmek için gövdesini sağ dizimizin üzerine koyar ve mızrapla (tezene) tellere dokunuruz. Perdelere basarak ta değişik nota seslerini elde ederiz.

Bunun yanında bağlamanın tellerini çeşitli seslere göre ayarlamaya Düzen denir. Düzenler bir ezginin bağlamadaki gerek tavır ve gerekse çalınış özelliğini ifade eder. Aynı ezgiyi başka bir düzenle icra edebildiğimiz halde esasen ahengi değişir. Bazı ozanlarımız kendilerine göre düzenler kullanmışlardır. Zaten düzen adlarının bir kısmının ozanlarımızın isimlerini aldığını görmekteyiz. Bağlama ‘ da düzenleri yedi ayrı şekle ayırabiliriz :

Normal Düzen ( Bozuk Düzen veya Kara Düzen dendiği de görülmektedir )
Bağlama Düzeni ( Aşık Veysel Düzeni veya Veysel Düzeni dendiği de görülmektedir )
Misket Düzeni
Fidayda Düzeni
Müstezad Düzen,
Abdal Düzeni ( Bazlak veya Avşar Düzeni dendiği de örülmektedir )
Cura Düzeni


BOZUK
15-18 perdesi vardır. Üçerli gruplar halinde 9 tel takılır. Bağlama ebatlarındadır. Ortaya iki sarı ve bir ince çelik tel, üste ve alta ise birer kalın sarı ve ikişer çelik tel takılır. Sarı teller çelik tellere göre bir oktav daha pes akort edilir.
Genellikle Güney ve Ege yörelerimizde bozuk olarak bilinir ve çalınır. Bozuk düzeni oldukça yaygındır. Akortları ise alt(La), Orta(Re) ve üst (Sol) seslerine düzenlenir.

ASIK SAZI
Aşıkların ( Halk Ozanlarının ) çalmış oldukları bağlamaya aşık sazı denilmektedir. Normal bağlamaya göre sapı daha kısadır. 13-15 perdesi vardır. Dip perdesi (Re) değil Do`dur. 6-9 telli olarak kullanılır.

TAMBURA
Bağlamadan daha küçüktür. Divan sazından bir oktav tizdir ve divan sazının curası olarak bilinir. Bağlamadan da dört ses daha tizdir. Alt(Re) orta(Do) seslerine akort edilir. Form Boyu 38cm, sap boyu 50cm, tel boyu 80cm, form eni ve derinliği 22.8cm dır.

CURA
Bağlama ailesinin en küçük sazıdır. 7-16 perdesi 3-6 teli bulunmaktadır. Genellikle altı tellidir.Üç tek telli veya altta iki, ortada iki, üstte ise tek telli olanlarının yanı sıra iki telli olanları da vardır. Bağlama ve Bozuk düzenlerine akort edilir. İki telinin akort düzeni alt tel(La) üst tel(Re) dır.

BAĞLAMA CURASI
La sesine akort edilir. Bağlamadan bir oktav tamburadan ise beş ses tizdir. Form boyu 26,5cm, sap boyu 35cm, tel boyu 56cm, form eni ve derinliği 15,5cm dır.

TAMBURA CURASI
Re sesine akort edilir. Tambura`dan bir oktav, bağlama curasından dört ses daha tizdir. Form boyu 22,5cm, sap boyu 30cm, form eni ve derinliği 13,5cm dır.



_________________
Ayağa Kalk!... Uyumak İçin Önünde Sonsuzluk Var...
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder
Sponsor

camicini


Üye


Kayıt: 08 May 2007
Mesajlar: 16
Şehir: Ankara

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Cum May 11, 2007 11:36 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Paylaşım için saol. Bikaç pratik bilgi de benden. Uzun saplar için eğer bir piyano yada klavye geçmişiniz varsa işiniz kolaylaşacaktır. Bir de dik oturmakta çokbüyük fayda var:D
Parmaklarınızın daha hızlı olmasını istiyosanız 4 parmağınızı ya da 3, herhangi perdelerin üzerine koyun. atıyorum re mi fa perdeleri. ve bikaç dakika eliniz yorulana kadar hızlı hızlı perdelere basın. dinlenin ve tekrar uygulayın. bu şekilde gitgide daha seri parmaklar elde ediceksinidir. tabi her seferinde aynı perdelere basmamak lazım.(bende işe yaramıştıGül)
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

baglaman


Üye


Kayıt: 22 May 2007
Mesajlar: 10
Şehir: Niğde

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Prş May 24, 2007 2:34 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

nagmee ve camicini verdiğiniz bilgiler için teşekkürler...

buda uzun sap bağlama nota yerleri (sadece alt teller)



nota.JPG
 Açıklama:
 Dosya Boyutu:  37.58 KB
 Görüntüleme:  326869 Kere

nota.JPG


Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

nagmee


Genel Moderatör


Kayıt: 25 Tem 2006
Mesajlar: 4582
Şehir: Bursa

Cinsiyet: Cinsiyet:Bayan

Durumu : Offline

MesajTarih: Prş May 24, 2007 8:13 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

sanada teşekkürler baglaman paylaşım için Wink
_________________
Ayağa Kalk!... Uyumak İçin Önünde Sonsuzluk Var...
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

ovacikli2


Yeni Üye


Kayıt: 23 Ağu 2007
Mesajlar: 3
Şehir: Denizli

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Cum Eyl 14, 2007 8:06 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

gercekten emege saygi
tesekkürler dostum

_________________
ovacikli
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

Zedekiah


Üye


Kayıt: 08 Oca 2008
Mesajlar: 21
Şehir: İstanbul

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Sal Oca 08, 2008 10:05 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

teşekkürler yeni başlayan biriyim epey yardımcı oldu.
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

fatik


Üye


Kayıt: 12 Oca 2008
Mesajlar: 33
Şehir: Denizli

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Cmt Oca 12, 2008 7:09 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

camicini yazmış:
Paylaşım için saol. Bikaç pratik bilgi de benden. Uzun saplar için eğer bir piyano yada klavye geçmişiniz varsa işiniz kolaylaşacaktır. Bir de dik oturmakta çokbüyük fayda var:D
Parmaklarınızın daha hızlı olmasını istiyosanız 4 parmağınızı ya da 3, herhangi perdelerin üzerine koyun. atıyorum re mi fa perdeleri. ve bikaç dakika eliniz yorulana kadar hızlı hızlı perdelere basın. dinlenin ve tekrar uygulayın. bu şekilde gitgide daha seri parmaklar elde ediceksinidir. tabi her seferinde aynı perdelere basmamak lazım.(bende işe yaramıştıGül)


arkdasimin dedigi gibi re mi fa yi tersden yapinde yapabilirisiniz yani fa 4. parmak mi 3. parmak re 1. parmak daha etkili oluyo hem agrisi da yüksek oluyo Gül sonucunu 1-2 hafta sonra görürsünüz
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

truvanet


Üye


Kayıt: 24 Oca 2008
Mesajlar: 24
Şehir: Karaman

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Prş Oca 24, 2008 9:44 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

eline koluna saglık baglamaya baslamayı düşünenler için faydalı gilgiler....
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder E-posta gönder MSN Messenger

eseraptors


Üye


Kayıt: 03 Şub 2008
Mesajlar: 11
Şehir: Ankara

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Pzr Şub 03, 2008 1:02 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

paylaşımın için teşk. eline sağlık Gül
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

rmdnc


Üye


Kayıt: 05 Mar 2008
Mesajlar: 20
Şehir: Afyon

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Çrş Mar 05, 2008 10:05 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

bağlama da nota yerlerine kucuk kagitlar yapistirmak nota yerlerini ezberlemek acsından cok faydali. tavsiye ederim.
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

omarakko


Üye


Kayıt: 12 Mar 2008
Mesajlar: 18
Şehir: Ankara

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Çrş Mar 12, 2008 12:17 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

mifan


Üye


Kayıt: 07 Ksm 2007
Mesajlar: 28
Şehir: İçel-Mersin

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Çrş Mar 12, 2008 5:44 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

saolasın..
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

medimüzik


Yeni Üye


Kayıt: 20 Mar 2008
Mesajlar: 7
Şehir: Çanakkale

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Prş Mar 20, 2008 4:41 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

teşekkürler......
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

araz_44


Yeni Üye


Kayıt: 29 Nis 2009
Mesajlar: 3
Şehir: İstanbul

Cinsiyet: Cinsiyet:Bayan

Durumu : Offline

MesajTarih: Çrş Nis 29, 2009 2:05 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

DAHA AÇIK ANLATIRMISINIZ LÜTFEN KARIŞIK GELİYO.EN BÜYÜK HAYALİM BAĞLAMA ÇALABİLMEK NE OLUR YARDIM EDİN AĞLICAM YAAAA Sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder E-posta gönder

R17_fenerkolik


Üye


Kayıt: 19 Nis 2009
Mesajlar: 219
Şehir: Antalya

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Prş Hzr 11, 2009 9:46 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

Ben baglama calmıyorum ama tatilde de ogrenmeyi planlıyorum zaten tatilde geldi benim bi onerim var Mr. Green bunları baglama elinizdeyken uygulasanız daha iyi olur sanırım Mr. Green Biraz komik oldu ama idare edin Mr. Green
_________________
OzzanИ "" ★★★ƒяєєdơм ƒơяє√єя★★★ !! [
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

emrece18


Üye


Kayıt: 25 Tem 2009
Mesajlar: 10
Şehir: Çanakkale

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Pzr Ağu 02, 2009 11:04 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

araz_44 yazmış:
DAHA AÇIK ANLATIRMISINIZ LÜTFEN KARIŞIK GELİYO.EN BÜYÜK HAYALİM BAĞLAMA ÇALABİLMEK NE OLUR YARDIM EDİN AĞLICAM YAAAA Sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad


ben size yrdımcı olurum hatta nota bilmem ne hepsini anlatırım deliloy,süt içtim dilim yndı gbi küçük parçalar çalıcak kadar çünkü bende şu an o kadr biliyorum.size beleş ders vereblirim Gül .çnkü eskinin açı şimdinin toku, açın hlinden anlar..bn malesef derslerimden ötürü biraz ara vermek zorunda kaldım ama kısmetse bende devam edicem..

_________________
Ya Evet Ya da Hayır
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

sebenlideniz


Yeni Üye


Kayıt: 23 May 2009
Mesajlar: 7
Şehir: Bolu

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Pzr Şub 07, 2010 5:45 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

herkese çok çok teşekkürler...
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder

viobio


Fakülteli (1)


Kayıt: 16 May 2012
Mesajlar: 1037
Şehir: İstanbul

Cinsiyet: Cinsiyet:Bay

Durumu : Offline

MesajTarih: Cum Hzr 22, 2012 4:02 pm    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

teşekkür ederim Smile
_________________
Muhakkak ki Allah, adaletli olmayı ve ihsanı ve akrabalara vermeyi emreder. Ve fuhuştan, münkerden (Allah'ın yasakladığı şeylerden) ve azgınlıktan (hakka tecavüzden) sizi nehyeder. Böylece umulur ki siz, tezekkür edersiniz diye size öğüt veriyor.
Başa dön
Üye profilini görüntüle Özel mesaj gönder
Önceki mesajları göster:   
Başlığa cevap gönder  


1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

 
Geçiş Yap:  
Bu forumda yeni başlıklar açamazsınız
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı değiştiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsınız
Bu foruma eklenti dosyaları gönderemezsiniz
Bu forumdaki dosyaları indirebilirsiniz



Güvenlik Sistemi CBACK CrackerTracker
3676 saldırı girişimi engellendi.

Copyright © 2006 Müzik Fakültesi